Träning

6 enkla kom igång-tips

Bästa tiden för löpning är nu! Ljusa kvällar och perfekt temperatur. Bilden är från i går kväll och ni ser ju själva hur h ä r l i g t det är att springa (okej, jag vet att det kanske inte alltid känns så härligt under tiden….men ändå så värt!!)

Här kommer några tips till dig som är nybörjare på löpning och är sugen på att komma igång.

1. Sätt ett mål. Det kan vara att klara att springa 5 km utan att gå, att springa ett specifikt lopp, att klara milen på en viss tid. Det är motiverande att ha något att jobba mot. Det är bra om målet inte är allt för långt bort i tid, jag brukar tycka att 3 månader är lagom.

2. Om du är ovan – spring långsamt i början. Alltså riktigt långsamt. Varva gärna löpningen med snabb gång. Många gör misstaget att gå ut alldeles för hårt, för det ska ju ”kännas” att man har tränat. Men det ska inte vara för jobbigt i början, då ökar motståndet och du kommer ha svårt att ta dig ut nästa gång.

3. Ha tålamod och öka träningen långsamt för att slippa överbelastningsskador. En regel som ofta används för att undvika skador är tio-procents-regeln. Alltså att inte öka träningen mer än tio procent per vecka.

4. För att undvika skador är det också bra att variera underlaget, spring inte bara på asfalt. Jag tycker själv att barkspår kan vara lite väl mjukt och bli tungt, men gillar grus, stig och skogsvägar.

5. Skaffa ett par riktiga löparskor. Prova gärna ut i en butik där du kan springa på ett band.

6. Se över ditt löpsteg (men fokusera inte för mycket på detta i början). En konkret och enkel grej är att försöka ta lite kortare steg och landa med fötterna under dig snarare än långt framför dig. Kolla gärna in denna gamla video med Lofsan, tycker hon ger superbra och pedagogiska löptekniktips här (cirka tre minuter in i klippet).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *